feb 04 2010

Napi világhír – 2010.02.04.

 

Toyota May Recall Prius After Japan Orders Probe

 
 
A cím világosan fogalmaz: elképzelhető, hogy a Toyota kivonja a forgalomból   átmenetileg kivonná a forgalomból (visszahívná, szervizelné) a Prius új verzióját. Nézzük a részleteket.
 
 
Toyota Motor Corp. may recall the Prius, the world’s best-selling hybrid car, after the Japanese government ordered an investigation of its braking system. “The possibility of a recall is not zero,” spokesman Takanori Yokoi in Tokyo said today by phone. The company is considering measures that may include a recall, he said.
 
A recall of the 2010 Prius hybrid would bring the crisis to Toyota’s home market and tarnish the reputation of what President Akio Toyoda has called the company’s flagship model. The stock fell 5.2 percent, extending a slump that’s wiped out $37 billion of market value since the carmaker said it would recall almost 8 million vehicles worldwide due to cases of unintended acceleration.
 
 
Úgy tűnik, nem működnek a fékek, a japán kormány vizsgálatot rendelt el. A cég tőzsdei árfolyamat több mint 5%-ot zuhant, a veszteség így már 37 milliárd dollárra rúg. A forgalomból való esetleges kivonás 8 millió járművet érintene [ezek közül nem mind Prius, lásd alább, a cikk folytatásában]. Előbb azonban nézzük, hogyan teljesített a Prius ezt megelőzően, először egy 2007-ben készült ábrán, összevetésben.
 
 
 
 
 
Outside of Japan, the company is recalling at least 7.8 million vehicles. The carmaker is fixing accelerator pedals on models including the top-selling Camry and Corolla models. That recall covers 2.57 million vehicles in the U.S. and Canada. It also includes 1.71 million in Europe, 80,000 in China, and 180,000 in Latin America, Africa and the Middle East, Toyota’s Sasaki told reporters earlier this week.
 
Separately, Toyota is recalling 5.35 million vehicles in the U.S., because of floor mats that could jam pedals. The models involved include 2004-2009 Prius hybrids, 2007-2010 Lexus ES350s, 2006-2010 Lexus IS250s and 2006-2010 Lexus IS350s. Toyota has said 2.1 million cars were recalled for both mat and accelerator-related problems.
 
 
A világ autóflottájának átállítása (mondjuk csak hibridekre vagy [merjünk nagyot álmodni: csak elektromos autókra]) igen komoly feladat, szerény becslések szerint is 30-35 évbe telik – figyelembe véve, hogy egy autó átlagos élettartama 18 év. (Bár egyes országokban, pl. Németországban csupán 12. A használt, öreg autókat azonban eladják máshova, azok nem a forgalomból, hanem csak [például] Németországból tűnnek el. A lecserélődés. Erről érdemben és részletesen később.
 
 
 
 
Előrejelzések szerint tovább növekszik Kína olajigénye. Ez a mindenki más számára elérhető import csökkenésével fog járni, lévén Kína nem képes a növekedés hazai forrásokból történő fedezésére – még akkor sem, ha a jelenlegi ütemben vásárol (fel) olajmezőket szerte a világon. Egy jellemző példa, hogy a szaúdiak hamarosan már Kínába, nem pedig az USA-ba fogják exportálni a legtöbb olajat.
 
 
 
 

China’s Oil Demand to Expand With Economy, CNPC Says

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601207&sid=a_ztDg1Bny6I
 
 
China’s apparent oil demand growth may accelerate this year as the world’s third-biggest economy expands, China National Petroleum Corp. said. Apparent oil demand may rise more than 5 percent to 427 million metric tons this year compared with a 3.7 percent gain in 2009, CNPC Research Institute of Economics & Technology said in a report today. Apparent demand includes domestic production and net imports and excludes inventories.
 
China’s economy grew at the fastest pace in the fourth quarter since 2007 while vehicle sales surged 46 percent last year, spurring fuel demand in the world’s second-biggest energy consumer. The Chinese economy will expand four times faster than the U.S. in 2010, the United Nations said in December.
 
Apparent demand for diesel may increase 7.7 percent to 149.7 million tons in 2010, compared with 0.1 percent growth in 2009, the slowest since 2000, the CNPC research unit said. Gasoline consumption may rise 7.8 percent to 72.2 million tons versus a 5.6 percent expansion last year.
 
 
 
Tavaly (2009-ben) 3.7%-kal nőtt Kína olajfogyasztása, mégpedig úgy, hogy gyakorlatilag nem nőtt a dízelolaj, és 5 és fél százalékkal nőtt a benzin kereslete. (V.ö.: a világon a legtöbb új személyautót Kínában vásárolják már.) Az idei évre több mint 5%-os olajkereslet-bővülést prognosztizálnak (ha ez így menne, 15 év alatt megduplázódna a kínai olajigény – az a fránya exponenciális függvény…), a dízel és a benzin fogyasztásának várható növekedése pedig 7.7-7.8%
 
Hogy pedig mindezt kicsit perspektivikusabban lássuk. Beteszek ide egy ábrát. (FORRÁS: JODI Database, Oilwatch Monthly)
 
 
 
 
 

GE Oil & Gas Chief Says Iraq Is Challenging, Boom to Take Time

 
 
Ez a hír azért érdekes, mert igazából nem is az benne a legérdekesebb megállapítás, amire a cím alapján gondolnánk. Az ugye annyit vetít előre, hogy nem eszik olyan forrón, ahogy főzik, tehát ne fog hirtelen elkezdeni ömleni az olaj Irakból. Konkrétan:
 
 
 
 
GE Oil & Gas, the General Electric Co. unit that provides equipment to oil companies, said Iraq is a “challenging” market and there’s no prospect of a boom for suppliers for at least a year.
 
“Iraq is a potentially interesting market for us,” Claudi Santiago, head of GE Oil & Gas, said in an interview in Florence, Italy. “It’s very fragile and over time we know that there are opportunities.” It won’t “be a booming market in the next 12 months” because of political and security concerns.
 
Iraq faces technical and labor challenges to raise its oil output to its target of at least 11 million barrels a day in the next decade. Santiago said it will take time for explorers to decide what equipment they need in Iraq before they place orders. A “huge” amount of equipment that GE installed in Iraq before war and sanctions stopped investment now needs upgrading, he said.
 
 
Az a kitétel, hogy ‘minimum 11 mbpd-s kitermelés elérése a kitűzött cél, nagyon inspiratívnak, egyben igen ambiciózusnak is tűnik. Hogy miért? Íme Irak olajtermelése, historikus adatokkal. (Forrás: EIA, Oilwatch Monthly)
 
 
 
 
Ami viszont a cikk valódi érdekessége, azt az alja felé olvashatjuk:
 
 
 
‘Sustained Growth’
 
“The outlook for sustained growth is largely dependent upon crude prices, but several markets will be key, namely Mexico, Iraq, Russia, and the deepwater,” Scott Gruber, an analyst at Sanford C. Bernstein & Co. in New York, wrote in a Jan. 29 report. Global oil service markets “are mixed but are broadly in the process of bottoming.”
 
 
Oroszország és Irak együttesen stagnálni fognak 2010-ben, ez szinte biztos. Inkább csökkenésre számíthatunk, de legyünk optimisták: +- 3-400 ezer hordónál nagyobb változásra ne számítsunk. Mexikó viszont egyértelműen a ‘terminal decline’, azaz a végleges kimerülés szakaszában van, mióta kipukkadt a Cantarell.
 
 
Hogy ebből hogyan lesz fenntartható növekedés… azt én nem látom.
 
 
 

White House report: Develop more crops for biofuels

 
The nation won't meet its biofuels goals unless the government accelerates the development of biofuel crops and products, the White House says.
 
 
Hogy is van a szlogen? ‘Change we can believe in?’ Hadd mondjam erre azt: ‘Way to go, Mr. President, way to go…’
 


süti beállítások módosítása